Misteri Ekzos Blade 250/650
Sebelum itu, kita handaklah mengetahui beberapa istilah; carburetor tuning/jetting. Selenggara karburetor.
Sebelum pegi lebih jauh, kita perlu faham isi perut karburator ini.
1. Diafram: Untuk kawal slide. Guna vakuum.
2. Slide
3. Float
4. Main jet: laluan minyak
5. Pilot jet: laluan angin
6. Needle
Dalam pertukaran ekzos nih, kebiasaannya orang akan sebut "Boleh tukar, tapi kena setting". Apa maksudnya? Apabila muffler ditukar, sistem akan jadi lebih lawas. Ini berdasarkan jenis silencer yang setiap muffler guna.
Ekzos standard kebiasaannya sangat tidak lawas disebabkan ada penghadang angin dan rekaan silencer yang membuatkan ekzos standard tidak mengeluarkan bunyi bising.
Apabila muffler ditukar, semua penghadang ini dapat dikurangkan supaya pergerakan angin dari kepala enjin (engine head) lancar (lawas). Dari situ, kita dengar bunyi mercun meletup (pom pom) . Apabila sistem jadi lebih lawas, pelarasan karburetor (carburetor setting) akan jadi lebih 'lean' (panas/kurang minyak) disebabkan angin berlebihan. Untuk menyelesaikan masalah ini, lubang 'main jet' perlu dibesarkan lagi supaya sistem itu kembali stabil.
Cara untuk mengetahui sistem itu adalah 'lean' atau tidak, anda boleh rujuk di sini:
Jawapan; tidak, sekiranya 'carburetor setting' adalah betul. Kerosakan akan berlaku sekiranya 'setting' terlalu 'lean', sehingga enjin terlalu panas (overheat).
Jenis ekzos pasang dan guna (plug and play)
Ekzos EJM - RM 300-350 (NKS - RM 320)
Kalau tapak tidak sama, penyelesaiannya mudah sahaja.
Besi bertemu besi = Wielding!
No comments:
Post a Comment