Friday 20 February 2015

Membeli superBike satu? Perkara yang perlu dipertimbangkan

Membeli superBike satu? Perkara yang perlu dipertimbangkan ...

Okay, tajuk post saya hanya ingin berkongsi 1, 2 dan 3 itu cara saya untuk pertimbangkan apabila membeli motor untuk kegunaan harian.


  1. Anda akan naik dengan pembonceng?
  2. Sejauh perjalanan anda?
  3. Jenis jalan raya? (Lebuh raya, B-jalan, dan lain-lain)
  4. Jenis gaya menunggang anda? (Berehat, mendesak, lambat & stabil, cepat)
  5. Benci untuk melawat stesen minyak kerap?
  6. Ketinggian dan berat badan anda?
  7. Adakah anda membawa bagasi tambahan? (Seseorang yang hendaklah membawa begnya, bagasi pembonceng)
  8. Pengalaman anda dengan basikal sebelum ini?
  9. Berapa banyak anda akan memperuntukkan bagi kos penyelenggaraan bulanan?


Mengapa perlu mengambil kira mata tersebut?

  1. Jika anda menunggang dengan motosikal, minta pembonceng berharga anda untuk duduk di belakang dan mempunyai rasa pada ergonomik (tahap kaki dibengkokkan menyentuh tempat letak kaki yang). Mereka yang bergerak lebih daripada 30 minit mesti mempertimbangkan ini dengan berhati-hati. Ujian juga keselesaan tempat duduk (hanya lupa superbike selesa, ia tidak wujud !!)
  2. Jauh menentukan jenis motorsikal dan c.c. yang untuk meliputi jarak tempuh. Ya, yang ringan atau motorsikal kapcai boleh buat perjalanan dari KL ke Vietnam, tetapi ia akan mengambil lebih banyak masa dan kelajuan adalah terhad. Percayalah, anda akan bosan. Jadi, jika anda perlu lakukan jarak yang jauh dan dalam masa yang mencukupi, pertimbangkan 250cc dan ke atas. 500cc lebih baik.
  3. Jenis jalan juga menentukan anda pilihan motorsikal. Jika anda perlu lakukan 100% menunggang di Jalan Loke Yew, jadi cruiser atau superbike bukan untuk anda. Lebih baik lagi membeli LC135 satu. Jika anda melakukan 60% lebuh raya dan 40% trafik bandar, maka dalam keadaan berbogel separuh faired motorsikal atau superbike adalah layak untuk dipertimbangkan. Mereka yang mempunyai jalan raya yang tidak rata juga boleh mempertimbangkan basikal seperti gaya motard atau motorsikal mempunyai lagi perjalanan penggantungan menyerap ketidakseragaman.
  4. Anda tahu menunggang ciri-ciri yang lebih baik daripada kucing anda. Jadi, jika anda seorang syaitan kelajuan kemudian cruiser yang bukan untuk anda (kecuali u membeli Ducati Diavell). Jika anda lebih suka berehat tetapi kadang-kadang perlu bahawa oommphh tambahan kelajuan, kemudian skuter maxi adalah pilihan yang baik.
  5. Mudah untuk mengelakkan hal ini apabila anda membeli bahan api motosikal kapasiti yang lebih besar. Cari apa-apa> 8 liter bahan api motosikal, dan anda tidak akan melihat muka pekerja asing terlalu kerap.
  6. Cuba untuk mendapatkan basikal di mana anda boleh meletakkan kedua-dua kaki atau satu kaki dengan mudah. Bagi mereka yang mempunyai satu kaki berdiri seperti saya, perlu lebih berhati-hati dengan keadaan jalan raya seperti yang kecuraman. Berat akan menjejaskan pengendalian dan kelajuan untuk kursus. Jadi, adakah anda mempertimbangkan berat apabila membeli dan tidak mengeluh jika LC anda tidak akan memberikan 120kmh apabila berat badan anda adalah lebih daripada 100 kilogram dan penggantungan anda akan haus lebih cepat - tidak ada kesalahan.
  7. Anda mahu bagasi? Tambahan? Dapatkan skuter. Atau mendapatkan sistem rak. Lebih baik mencari motorsikal standard yang telah didatangkan dengan bagasi tambahan sebagai pengeluar sudah mengira itu dan ini titik yang boleh menjejaskan pengendalian. Contoh, akan menjadi Multistrada di mana Ducati tidak akan memberi nasihat untuk menunggang motorsikal yang lebih daripada 180kmh dengan bagasi pada kerana ia akan memberi kesan yang mengendalikan.
  8. Yang kurang pengalaman anda, lebih banyak anda perlu tahu (masa dan perbatuan) motorsikal. Katakan pelumba cubcai yang ingin melompat terus ke 600cc atau 1000cc, perlu berhati-hati dari segi pengendalian. Jadi, jika sebelum ini anda menunggang skuter 100-150cc dan kini memerlukan kelajuan beberapa serius, kemudian mempertimbangkan model kategori yang sama tetapi cc yang lebih tinggi dan kuasa.

Pilihan yang lebih besar daripada motorsikal bermakna jumlah yang lebih besar daripada sepeser pun diperlukan untuk mengekalkan. Simple.

1 comment:

  1. I got what you mean , thanks for posting .Woh I am happy to find this website through google. indian motorcycle tours

    ReplyDelete